Tuesday 10 May 2011

Janganlah Hati bersangka-sangka kepada Sang Pencipta~~~

Bismillahirahmanirrahim...

 " Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja)mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. " (QS Al-Ankabut ; 2-3)
Bagaimana Allah S.w.t bisa menerima kita sebagai hamba-Nya, merahmati dan meredhai kita... sekiranya kita terlalu banyak berburuk sangka, berprasangka dan bersangka2 dengan-Nya. Apabila kita diuji untuk dirahmati, kita sangka Allah membenci kita... dan apabila didatangkan musibah sebagai peringatan dan tanda kasih Sayang-Nya  kepada kita, kita mengeluh dan mengumpat, memarahi Allah S.w.t dengan menyangka bahawa Allah tidak adil kepada kita..Allah tidak sayang kita..Allah benci kita.. sama juga apabila didatangkan Ujian Kifarah untuk menghapuskan dosa kita, kita keluh kesah, bersedihan dan tidak meredhai apa yang berlaku... Bila diuji hubungan dengan manusia dan keadaan, kita sibuk menyalahkan orang lain, sedangkan setiap yang berlaku, setiap ujian yang diturunkan.. Sebenarnya Allah menyuruh  kita untuk bersabar, redha kepadaNya, ikhlas, Syukur dan i'tiqad hati  kerana Allah S.w.t  hanya ingin menguji sejauh mana kuatnya Iman dan taqwa kita kpd-NYA sebagai tanda Allah S.w.t sayangkan kita. Terus terang sebenarnya kita terlalu banyak berburuk sangka, prasangka dan bersangka2 dengan Allah.. Kita seharusnya lebih banyak  SABAR, REDHA, IKHLAS dan SYUKUR!
Yakinlah.. 
....bahawa Allah menguji HambaNya kerana Allah S.w.t  mempunyai rahsiaNya tersendiri..yang kita tidak ketahui..Yakinlah juga... bahawa Allah S.w.t  tidak akan membiarkan hambanya bersendirian...tidak akan membiarkan hambaNya menanggung ujian lebih dari kemampuan diri hambaNya... 
" ..... Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."  (QS Al-Baqarah :216) 

 " Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (QS Al-Baqarah : 286)
Apatah lagi hambanya yang sentiasa bermunajat kepadaNya dan mengadu kepadaNya ...Pastilah Allah S.w.t aturkan yang terbaik untuk kita.. Nescaya segalanya adalah kerana Allah  mencintai kita lebih dari kita mencintaiNya...jadilah hamba  yang sentiasa mencari keredhaan Allah S.w.t kerana tiada erti hidup ini tanpa redha Allah swt...
" ..... dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. " (QS Yusof ;87)

" ..... Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung. " (QS  At-Taubah:129) 
Ya Allah!
Ampunkanlah kami semua Ya Allah... sesungguhnya kami semua adalah hambaMu yang lemah dan amat memerlukan bimbingan dan tunjuk ajar dariMu. jangan Kau tinggalkan kami semua, Ya Allah. pandanglah kami dengan kasih sayang, rahmat dan ihsanMu. kami semua tak rela ditinggalkan. sambutlah tangan kami semua memohon keampunan dan taubat kepadaMu. Astaghfirulahal adzim allazi la ila ha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaih...Amin~~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...