Saturday 7 May 2011

Karangan Pertama ceritera kehidupan~~

Assalamualaikum..
selawat keatas junjungan Nabi S.a.w.. Al-fatihah pembuka bicara...

Sedang waktu berlalu ditelan masa ..setiap saat dan detik, minit dan hari..sesaat pun tidak akan kembali... setiap nafas yang dihembus..Qaseh benar-benar  bersyukur kepada-Mu...masih memberikan nikmat yang sebesar-besarnya..walaupun sebelum ini..terkadang  Qaseh  melakukan kesalahan...leka dengan nikmat dunia...leka dengan nikmat cinta sesama manusia..semua itu telah menjadi sebahagian pengajaran dan coretan  kehidupan Qaseh. Kisah  kesedihan, kedukaan, kemurungan, kegembiraan sentiasa bermain di taman hati.. fikiran sering disentap angan-angan tak sudah..cerpen kehidupan hanya disimpan cermat.. ketakutan masih menghantui diri..tiada kata-kata yang mampu diluahkan..tiada secoret kisah mampu dituliskan..

Qaseh tidak tahu..apa yang seharusnya qaseh coretkan disini.. masih kaku dan takut untuk mencoret walaupun hanya sebaris ayat..ntah kenapa...sebelum ini, Qaseh seringkali mencoret dan berkata-kata di laman muka buku..tapi hanya sekadar untuk coretan diri sendiri, muhasabah diri dan kepuasan minda. namun laman itu  telah ditutup untuk sementara waktu..Qaseh teringat kata-kata beberapa sahabat menyarankan kepada Qaseh kenapa tidak menulis dan mencoret di laman blog sendiri sekadar untuk luahan ilmiah.

Qaseh akui..telah banyak mencoret cerpen kehidupan.. tapi masih belum mampu untuk berkongsi dan dilihat oleh seluruh dunia..hanya utusan surat kepada sikarib peneman setia  yang tidak pernah jemu menunggu, membaca dan menyimpan sebaik-baiknya coretan dari Qaseh..sekiranya dikongsi..ada tak yang ingin membacanya,  mungkin tiada langsung malah yang melewati langsung tidak wujud..

Setelah sekian lama..Tergerak dihati  selangkah ke hadapan memberanikan diri untuk mencoret di ruangan terbuka ini..meluahkan kata-kata yang lahir dari hati dan ditafsir oleh akal dan minda, dikeluarkan oleh mulut mempunyai seribu wajah untuk meunjukkan diri dalam kegembiraan, kebahagiaan, kekalahan, kekuatan, kelemahan, kebodohan, keangkuhan, kepasrahan..bahkan kehidupan dan kematian. kata-kata bisa menjadikan kehidupan yang gelap penuh kesedihan, menjadi indah.. membawa kegembiraan..apatah lagi dari kata-kata apabila dipersembahkan melalui tinta dan pena..membawa pengajaran dan peringatan.

Untuk itu..qaseh jadikan apa yang dikeluarkan oleh akal  dan setiap baris kata dari mulut qaseh diungkapkan keatas lembaran ini..sesuatu yang bermanfaat..mengubah yang negatif kepada positif, menjadikan suatu kata yang berhikmah, berpotensi  untuk diri Qaseh bermuhasabah dan untuk dijadikan pengajaran diluar sana dan yang paling utama adalah menyampaikan setiap ayat dan kata-kata kebenaran dari-Nya  seterusnya mengharapkan keredhaan-Nya...

Akhirnya bermulalah di sini karangan  ceritera kehidupan baru... Wallahu ta'ala a'lam bissowab~~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...